Sider

fredag den 31. oktober 2014

Dyrehold


Jeg har valgt at beskæftige mig med regnormen som mit dyrehold og har i den forbindelse lavet et regnorme-terrarium, som levested.
Til dette har jeg valgt et forholdsvis stort syltetøjs-glas med lufthuller i låget...



Jeg var så heldig at have mulighed for at grave efter regnorme en dag, hvor regnen havde dalet ned det meste af dagen og inden frosten for alvor havde sat ind, så jorden var meget let at grave i og fyldt med regnorme i forskellige størrelser...


Jeg lagde regnorme, både voksne og unger, ned i glasset, ovenpå 2 lag af sand og jord og vil efterfølgende dække ormene til med visne blade...

Jeg vil holde øje med regnormens bevægelses-mønster, hvordan de bevæger sig og graver gange imellem lag af sand, jord og ikke mindst fortæring af de visne blade som de bl.a. lever af...


Jeg har stillet mit terrarium i vindueskarmen, for at jeg på tæt hold kan følge dét dagligt og vil efterfølgende søge mere viden om regnorme, deres adfærd, levevis og hvordan de formerer sig.
Jeg har sat mørkt karton rundt om syltetøjs-glasset, for at give regnormene mørke, da regnorme er meget sårbare overfor lys.... 


Der er nu gået en uge siden jeg lave mit regnorme-terrarium.
Ift. min målgruppe (Edlev, 2008, s. 216) er jeg blevet blevet bevidst om, at dét at skulle passe og pleje et regnorme-terrarium, kræver rigtig meget tålmodighed, da ormene stort set ikke har været synlige, på trods af at jeg har mørklagt glasset med sort karton, for at give dem mørke, som de befinder sig bedst i. Derfor mener jeg, at ansvaret for pasning, pleje er mest målrettet de ældre børn i skolealderen, hvor sandsynligheden for den nødvendige tålmodighed er tilstede. 

Jeg tog det sorte karton af og lagde mærke til sporene fra de gange som regnormene graver og at laget sand efterhånden bliver blandet med jord...


Derudover kunne jeg se at ormene var begyndt at spise af de visne blade, som var dét føde jeg lagde ned til dem...

Så er det tid til endnu en opdatering på mit dyrehold...
I og med at at regnormene lever i stuetemperatur på godt og vel 20 grader, så er jeg meget opmærksom på at holde terrariet fugtigt. jeg hælder en god sjat vand i syltetøjs-glasset kort efter jeg oprettede regnormenes levested og det jeg kan se er, at nogle af regnormene ligger sig ovenpå lagene af jord og sand, hvor der ligger en lillebitte sø af vand...


Jeg har undersøgt, om regnorme kan tåle vand og regnorme holder sig fugtige, for at undgå at tørre ud. Det der sker er, at vandet løber igennem regnormens hud og ind i ormen. Derefter kan regnormen pumpe vandet ud igen.


Det jeg også har set er, at regnormene laver små huler og gange, hvor de opholder sig det meste af dagen.

Regnormen er en nedbryder, som lever bl.a. af jord, gamle visne blade og døde plante og dyredele, som dén blander med jorden. 

Her et bevis på, at regnormens bevægelser, hvor den har været nede i laget af sand og dermed har trukket spor af jord med derned. Jeg forventer at de 2 lag af jord og sand i terrariet, lidt efter lidt bliver til en sammenblanding...

Jeg vil det næste stykke tid observere regnormene hente bladene fra toppen, ned i gangene i jorden, som billederne så fint viser den har lavet...



Jeg har erfaret at jeg har har hældt for meget vand i terrariet, med den konsekvens, at nogle af regnormene er druknet. Derfor måtte jeg tømt terrariet omme i haven, hvor regnormene er en del af fødekæden for andre dyr, f.eks. skolopender, løbebiller, fugle og muldvarpe.
Jeg har derfor oprettet et nyt terrarium, med nye regnorme, lidt mere sand og jord og til sidst en mængde blade. Jeg har tilføjet en lille smule vand og håber, at mængden er lige tilpas. Jeg vil derfor løbende holde øje med, om fugtigheden virker tilpas i forhold til hvad der passer regnormene bedst. Som jeg lige kan se det, er fugtigheden passende...

Efter nogle dage i det nye terrarium gjorde jeg en observation, da jeg kiggede derind. En lille regnorme-unge befandt sig i terrariet (se i midten af billedet). Da jeg i sin tid oprettede mit terrarium og i den forbindelse gravede efter egnorme, fandt jeg små dynger med bittesmå hvide æg nede i jorden. Måske er det et af disse æg jeg har medbragt, men under alle omstændigheder bliver det spændende at følge, om dukker yderligere tegn på formering op.

Jeg har valgt at fylde mit terrarium op med ny-visne blade. Jeg smed samtidig nogle af de gamle blade ud og kunne dermed se, hvordan de nederste blade var igang med at blive trukket ned i jorden, som regnorme gør i naturen, hvorefter de spiser dem. Jeg lagde yderligere mærke til regnormene havde meget aktive bevægelser, da nogle af bladene blev fjernet, så dette tyder på at jeg har formået at holde mit terrarium tilpas fugtigt, så regnormene trives.


Nedenstående billede viser hvordan regnormenes afføring tager sig ud. En klump af jord som er samlet af små klumper jord. Dette sker hvis jorden er blød og fugtig og kaldes "hobe". Hoben lugter af jord og bliver til det fineste muld. 

Billede af hvordan regnormene har lavet en hule, som de for det meste opholder sig i i løbet af dagen.

Her er beviset på at jeg har fået lavet et levested og miljø som regnormene trives i. Billede af en regnorme-unge på tæt hold.

Regnormene er begyndt at trække de visne blade ned i jorden, hvor de spiser dem.





Litteratur
















5 kommentarer:

  1. Hejsa

    Du er kommet fint i gang :-) God ide at dokumentere at bladene spises. Har du overvejet hvordan du holder glasset fugtigt nok, så ormene ikke udtørrer (det ser du som om de står ved stuetemperatur)? Vander du lidt eller...?
    Vh Ida

    SvarSlet
  2. Ups - man kan også vand for meget ;-)

    SvarSlet
  3. Ja det var læring om dyr, hehe :) Synes ellers at ormene reagerede godt i starten på tilsætningen af vand, men jeg skal finde en balance mellem at de lever fugtig nok og har for meget vand :)

    SvarSlet
  4. Hej Michael
    spændende spændende - kommer du snart forbi med et par stykker af dine omr- mine skildpadder er sultne :)

    SvarSlet
  5. Jeg graver nogle op og giver til din skildpadde, Henrik :) Mine orme er ligesom blevet en slags kæledyr for mig, hehe :D

    SvarSlet